FECAP Mestrado Controladoria e Contabilidade Estratégica
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Campo DCValorIdioma
dc.creatorMadeira, Clovis Ailtonpt_BR
dc.creator.IDCPF:25359932872por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpor
dc.contributor.advisor1Cei, Nena Geruzapt_BR
dc.contributor.advisor1IDCPF:88888888888por
dc.contributor.referee1Godoy, Arilda Schmidtpt_BR
dc.contributor.referee1IDCPF:57549737800por
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8335648990336274por
dc.contributor.referee2Ribeiro, Maísa de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2IDCPF:03206938805por
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4427718592325203por
dc.date.accessioned2015-12-04T11:45:15Z-
dc.date.available2010-04-17pt_BR
dc.date.issued2001-05-24pt_BR
dc.identifier.citationMADEIRA, Clovis Ailton. Avaliação do ensino de auditoria nos cursos de graduação de ciências contábeis : uma pesquisa exploratória. 2001. 242 f. Dissertação (Mestrado em -) - FECAP - Faculdade Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo, 2001.por
dc.identifier.urihttp://tede.fecap.br:8080/handle/tede/570-
dc.description.resumoO objetivo central da pesquisa foi avaliar o ensino de auditoria nos cursos de graduação de ciências contábeis. O processo de avaliação implica, necessariamente, a escolha de um parâmetro para referência. Por diversas razões, enumeradas no trabalho, foi escolhida a proposta apresentada na 16a. Reunião do Grupo de Trabalho Intergovernamental de Especialistas em Padrões Internacionais de Contabilidade e de Relatórios Contábeis (ISAR), da Organização das Nações Unidas - ONU, realizada em Genebra - Suíça. Os programas dos cursos recebidos em resposta à pesquisa foram, então, comparados com o conteúdo básico do currículo sugerido, que é subdividido em 13 subtítulos, composto, cada um, por diversos temas da matéria. O resultado desta comparação conduz à conclusão de que os programas analisados na amostra, estão muito aquém dos requisitos contidos naquela proposta. A média geral dos itens contidos nos programas dos cursos versus o conteúdo sugerido demonstra que apenas 28% dos requisitos estão sendo atendidos. A análise individual dos itens e dos subtítulos levam a conclusões ainda mais contundentes, como o nível de 3% alcançado pelo subtítulo "Avaliação dos sistemas empresariais baseados em computadores". A pesquisa solicitou, ainda, informações sobre a bibliografia utilizada nos cursos; as informações recebidas em resposta a este quesito inspiraram a elaboração de um quadro comparativo entre o conteúdo das 3 bibliografias mais citadas e aquele contido na proposta de currículo, no sentido de observar o nível de aderência existente. O resultado não foi diferente; curiosamente, a média geral também foi de 28%. As informações da carga horária alocada às disciplinas de auditoria demonstraram que esta, em média, corresponde a apenas 6% do total de horas/aula do curso, ou seja, aproximadamente 150 horas/aula. No que diz respeito à formação dos professores, também observou-se que a maioria ainda não possui título de mestre e que apenas 2 são doutores. Como corolário deste trabalho, foram oferecidas algumas sugestões visando novas pesquisas acadêmicas, além de propostas para os coordenadores de cursos de contabilidade das IES, para o Conselho Federal de Contabilidade e para o Ministério da Educação e do Desporto.por
dc.description.abstractThe research was mainly designed to evaluate the auditing teaching in undergraduate accounting courses. The evaluation process necessarily implies the selection of a parameter for reference purposes. For several reasons which are listed in the paper, the proposition put to the 16th Session of the UN Intergovernmental Working Group of Experts International Standards of Accounting and Reporting ("ISAR") held in Geneve, Switzerland. The syllabi provided in reply to our requests were compared with the basic contents of the suggested curriculum, which is divided into 13 sub-headings, each containing several topics of the main subject. As a result of this comparison, one concludes that the analyzed syllabi contained in the sample are well below the proposition requirements. By comparing the average syllabi contents with the suggested curriculum, it can be seen that only 28% of the requirements is complied with. An analysis of each item and sub-heading leads to the even more striking conclusions, e.g., the 3% reached by the "Evaluation of Computer-Based Corporate Systems" sub heading. Also, we asked for information on the books recommended in the courses. The answers to this question inspired the preparation of a comparative table of the three most commonly recommended books and that mentioned in the proposition, all with a view to determining the adherence level. Curiously enough, the average was 28%, the same as in the previous comparison. The information on the amount of time assigned to auditing classes showed that this time accounts for only 6% or approximately 150 classes/hours of the total course time/classes. As regards the professors' background, we found that. most of them do not even hold a master's degree and only two have a doctor's degree. As a corollary of this paper, some suggestions for academic research were made and propositions were put forward to coordinators of the "IES:" accounting courses, the Federal Accounting Board and the Ministry of Education and Sports.pt_BR
dc.description.abstractThe research was mainly designed to evaluate the auditing teaching in undergraduate accounting courses. The evaluation process necessarily implies the selection of a parameter for reference purposes. For several reasons which are listed in the paper, the proposition put to the 16th Session of the UN Intergovernmental Working Group of Experts International Standards of Accounting and Reporting ("ISAR") held in Geneve, Switzerland. The syllabi provided in reply to our requests were compared with the basic contents of the suggested curriculum, which is divided into 13 sub-headings, each containing several topics of the main subject. As a result of this comparison, one concludes that the analyzed syllabi contained in the sample are well below the proposition requirements. By comparing the average syllabi contents with the suggested curriculum, it can be seen that only 28% of the requirements is complied with. An analysis of each item and sub-heading leads to the even more striking conclusions, e.g., the 3% reached by the "Evaluation of Computer-Based Corporate Systems" sub heading. Also, we asked for information on the books recommended in the courses. The answers to this question inspired the preparation of a comparative table of the three most commonly recommended books and that mentioned in the proposition, all with a view to determining the adherence level. Curiously enough, the average was 28%, the same as in the previous comparison. The information on the amount of time assigned to auditing classes showed that this time accounts for only 6% or approximately 150 classes/hours of the total course time/classes. As regards the professors' background, we found that. most of them do not even hold a master's degree and only two have a doctor's degree. As a corollary of this paper, some suggestions for academic research were made and propositions were put forward to coordinators of the "IES:" accounting courses, the Federal Accounting Board and the Ministry of Education and Sports.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherFECAP - Faculdade Escola de Comércio Álvares Penteadopor
dc.publisher.department-por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsFECAPpor
dc.publisher.programMestrado em Controladoria e Contabilidade Estratégicapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectAccountingeng
dc.subjectAuditingeng
dc.subjectContabilidade - Estudo e ensino (Superior)por
dc.subjectAuditoria - Estudo e ensinopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISpor
dc.titleAvaliação do ensino de auditoria nos cursos de graduação de ciências contábeis : uma pesquisa exploratóriapor
dc.typeDissertaçãopor
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